Att mörda en postanställd

Skulle luncha med Nicole häromdan och simma efteråt. Hoppade (bokstavligt) in i Volvon och fräste iväg mot Tuggeranong (förorten där hon jobbar) i laglig fart.
Hann inte mer än en par kilometer i värsta lunchtrafiken så hörde jag att det small till under huven och sen var det nåt som skrapade under bilen.
Stannade vid vägsidan och kollade under bilen men hittade inget hängande där så jag lyfte på huven istället och insåg att kylfläkten var försvunnen. En rejält helgjuten tingest på ett kilo var puts väck.
Tittade skitnödigt upp mot vägen där jag farit fram och där låg den. Snabbt som faen fram med kryckorna och stappla iväg för att hindra nån från att köra på den. Det drygt hundra meter dit och innan jag kom fram hann två bilar väja och en postgubbe på motorcykel var riktigt nära köra över den.
Med en puls på 140 hoppade jag på ett ben ut och samlade ihop de största bitarna, allt medans telefonen börjar ringa i fickan.
Slog mig ner på vägkanten och svarade lungt i telefonen – Hello Marten speaking.
Det var Nicole som undrade var jag var. Fortsatte min färd med fläkten i baksätet.
Lunchade och spenderade två timmar i poolen och bastun. Perfekt för att varva ner.

Nu är det full blås på värmen i kupén istället och fläkten får stanna i baksätet.

Delta i diskussionen

6 kommentarer

  1. va, roligt välkommen till mitt liv som Ford ägare. Skönt att veta att man inte är själv med dessa bilproblem. Skillnaden mellan dig och mig är att jag skulle inte ens fatta att det fattades någonting när jag kollade under huven…
    Jag har nu ett nytt problem med min lilla FORD, lyssna och lös: När min bil är kall så hackar den som en tokig hanhund! Varför käre bror?

  2. Du ser, inte behövde du en reparationshandbok för att lösa det!

    Caroline, vad är det för Ford? Gamla Escorten hade automatchoke på 80-talet och den fungerade aldrig som den skulle. Suger säkert tjyvluft någonstans.

  3. När det ett problem endast vid kall/varm bil är det ofta bränslerelaterat så jag håller med förgående talare. Eftersom det inte är isrisk ännu så kan vi utesluta is i bränsleledningar och filter/pump. Kvar av bränsle/luftblandningen blir då luften. Vissa påstår ibland att bilen kanske får för mycket bränsle, så är dock icke fallet då det är luften som regleras av choken. Automatchoken på äldre bilar kan vara lite lurig. Ett sätt att testa är helt enkelt att manuellt sköta choken istället. Detta kan vara riktigt klurigt om den sköts internt genom metall som utvidgas av värme. Dock är det fortfarande ett spjäll som går tvinga på ett eller annat sätt. Jag ska försöka leta upp en bild och visa vad du kan göra.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *